כך סחפתי את הורי כיתות א׳ להתחבר ליוזמה

הורים מתנגדים משלוש סיבות:

1. לרוב הילדים יש. לחברים שלו כבר יש.

מה שלא ידעתי כשהובלתי את התהליך הזה עבור הילד הגדול שלי, הוא שצריך להתחיל את זה כבר בכיתה א’, משום שהסמארטפונים הראשונים מבצבצים כבר אז. כשהתחלנו, עוד לפני אמצע ב’ להרים את היוזמה בכיתות ב’, כבר באחת הכיתות למחצית הילדים היה סמארטפון. אז אנחנו מדברים מעכשיו וקובעים את הנורמה מעכשיו.

2. תשובה אחרת שאנחנו שומעים מהורים היא: נתנו לאח הגדול בכיתה ג’, ולכן גם אתה תקבל בכיתה ג’. או ב’. או לחילופין, הורים אומרים הילד מאוד מאוד מבקש. ובקיצור כל מה שאנחנו קוראים תחת סמכות הורית.

לגבי אחים גדולים – יש אימרה שגורסת  שאנחנו הורים שונים, לילדים שונים. מה שידענו אז, זה לא מה שאנחנו יודעים עכשיו. עם הזמן אנחנו נחשפים ומבינים את ההשפעות של סמארטפון ובוודאי שאנחנו רוצים להיטיב עם ילדנו.

כהורים – יש דברים שאנחנו צריכים לתת לילדנו בלי סוף, ולחשוף אותם כמה שיותר. למשל, סוגי אוכל. למה ילדים צרפתים אוהבים גבינה מסריחה? כי נתנו להם שוב ושוב ושוב. מחקרים אומרים שילד צריך להיחשף 16 פעמים לאוכל כדי שיאהב אותו.
אבל בצד השני, יש דברים שצריך למנוע מהילדים שלנו. יש דברים שהצבת גבול, והחסרה, היא ההגנה והיא המלאכה ההורית החשובה ביותר.

אורית פלד מובילה את היוזמה עבור ילדיה ביישוב בו מתגוררת במרחב צפון. במקרה, היא גם מורה בכיתה ח’. היא שאלה את הילדים בכיתתה שתי שאלות. באיזו כיתה קיבלתם סמארטפון (הרוב ענו ב’, ג’, ד’). ואז היא שאלה אותם עוד שאלה: באיזו כיתה אתם חושבים שהייתם צריכים לקבל סמארטפון. וכאן התשובה היתה חד משמעית. הילדים דיברו על סוף היסודי, סוף ה’, סוף ו’, ואיפלו כיתה ז’. ז”א שגם הילדים, אילו יכלו, מבקשים מאיתנו בעצם לדחות את מתן השימוש בסמארטפון. וזה שעכשיו הילד אומר שהוא רוצה – לא אומר שזה מה שבעתיד יחשוב שזה היה נכון לו.

3. תשובה אחרת ששומעים מהורים היא “אנחנו סומכים על הילד שלנו”. “הבת שלי זה לא מעניין אותה, היא משתמשת בזה רק כטלפון”.  ובעצם שהם לא מבינים מה הביג דיל. מה הסכנות.

ואני שוב מבינה כי התופעה הזו חדשה בחיינו. יש מחקרים שקושרים בין שימוש במסכים לבין התפתחות הדימוי העצמי, איכות השינה, ראייה, ועוד. אבל הרי על כל מחקר , אפשר להציג מחקר נגדי, וזה נשמע רחוק ולא בהכרח מחלחל לחיי היום יום שלנו.

אבל מה קורה במציאות? הנה חמישה מקרים שקרו בכיתה ג’ פה בשקד, בכיתה של הבן שלי. כיתה שרק מחצית הילדים בה עם סמארטפונים.

  1. ילדה פתחה קבוצה של 5 בנות, וההירה שאם יכניסו את הילדה השישית, היא תוציא גם אותן.
  2. ילדה קיבלה סרטון התעללות בבעלי חיים ופנתה למורה לשאול מה זה.
  3. חוג כדוריד לאחר ביה”ס – הפסקת שתיה – הילדים רצים להספיק משחק בסמארטפון. המדריך מחלק את הילדים לשתי קבוצות ומבקש מהקבוצה השלישית לצפות – אתם יודעים מה הם עושים במקום?
  4. התמכרות. אחד הילדים בכיתה סיפר לי באופן אישי שהוא הכי אוהב לקום 4 בבוקר כדי להספיק לשחק לפני ביה”ס.
  5. הבן שלי נשבע לי שאם אני אתן לו סמארטפון: “נשבע לך אמא, אני לא אחפש בולבולים כמו הבן הזה מהכיתה”.

להיות בקידמת הטכנולוגיה – זה לתת לילדים שלכם לפתח את הכישורים החשובים ביותר להם: אינטראקציה חברתית, שיח בריא. את כל הכישורים הנוספים אפשר לתת להם במסך הביתי באפליקציות משחקים טובים. אנחנו כאן כדי לדאוג להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית הבריאה והתקינה של ילדנו.

גם לכם יש סיפור?

התחלתם פרויקט בקהילה? נתקלתם בקשיים? פעלתם בדרך מעניינת, או קצרתם הצלחה, אפילו קטנה?

עוד באותו נושא:

שתפו:

גם לך יש סיפור?

התחלת פרויקט בקהילה? נתקלת בקושי? פעלת בדרך מעניינת, או קצרת הצלחה, אפילו קטנה? הניסיון שלך יכול לעזור למישהו אחר.

ערכת ההתנעה תרד למחשב שלך בעוד מספר שניות.

הכי קל לפתוח את הקובץ עם תוכנת כיווץ כמו Winzip דרך המחשב, ולכן שלחנו לך גם אימייל עם קישור להורדה ופרטים נוספים. 

אם בכל זאת משהו לא מסתדר – אפשר לדבר איתנו בפייסבוק