הילדים התבגרו, והתחילו לצוץ טלפונים חכמים בכיתה? זה הזמן להכין אותם לשימוש נכון בטלפון החכם!
אני והטלפון
הרגלים בריאים לשימוש בטלפון חכם
למי שכבר יש לו או בקרוב יהיה לו טלפון אישי
גם אם הצלחנו לדחות את קבלת הטלפון החכם בכמה שנים, מהר מגיע היום שבו גם הילדים שלנו עמוק בסמארטפון. אז מה עושים עכשיו?
הורים רבים יתקינו לילדיהם אפליקציית בקרת הורים שתגביל את זמן השימוש ואת הגישה לתכנים מסוימים. זה מעולה אך לא מספיק – הטלפון החכם הוא מכשיר ממכר מאוד, ומגיע עם בעיות אפשריות רבות שנובעות מעצם השימוש בו או באפליקציות שמגיעות איתו. זו האחריות שלנו לתת לילדים שלנו כלים לשימוש נכון ולהתנהלות בריאה עם הטלפון, שכפי הנראה ילווה אותם לאורך כל חייהם ולכל מקום.
בפרויקט “אני והטלפון” אנו מציפים את הבעיות הללו בפני הילדים, מציעים אלטרנטיבות לשימוש בריא יותר, מעודדים את הילדים להתנהלות חכמה, בוגרת ואחראית עם הסמרטפון ומעודדים שיח מכבד בין הילדים.
למי זה מתאים?
הפרויקט מותאם לילדים בביה”ס היסודי בין הכיתות ב’ עד ו’, גם לאלה שכבר יש להם טלפון אישי וגם לאלה שעדיין אין להם. גם לאחרונים יש גישה למכשיר של ההורים או של חברים, או אפילו לטאבלט שיוצר הרגלים דומים. ניתן בקלות להתאים את התכנים גם לילדים בוגרים יותר.
ומי מעביר את התכנים? ההורים (במסגרת הורה מעשיר) או צוות בית הספר, לבחירתכם, אין עלויות נוספות. רק לקחת מן המוכן ולהעביר בכיתה.
אז מה עושים?
בפרויקט ארבעה מפגשים שמתמקדים כל אחד בנושא מרכזי בתחומים שלרוב פחות מודעים אליהם. לדוגמא: למה הטלפון לא ישן איתנו בחדר, איך צפצופי ההתראות פוגעים בריכוז שלנו, אילו תמונות אסור לשלוח, שיח מכבד בווטסאפ ועוד. המפגש הרביעי עוסק בחברות אמיתית וחברות ברשת ומיועד לתלמידים הבוגרים יותר.
הפרויקט נוצר בבית ספר קדם בארותיים כפיילוט מטעם ההנהגת ההורים, תוך שיתוף פעולה מלא ופורה עם צוות בית הספר, בהתחלה כפיילוט מצומצם ולאחר מכן הורחב לכיתות ב’ עד ו’.
בהמשך העמוד תוכלו למצוא את כל התכנים שהעברנו כולל הוראות והנחיות מלאות. לכם נשאר לצפות בסרטונים, להוריד את הקבצים ולהעביר בכיתה.
בהצלחה 🙂
מפגש #1
ריכוז
מפגש זה עוסק ביכולת שלנו לשמור על ריכוז כשהטלפון החכם תמיד לצידנו. בתוך הנושא הרחב של ריכוז כללנו הן את היכולת שלנו לשמור על פוקוס בביצוע משימה והן את היכולת שלנו להתמקד במי שנמצא איתנו.
שימו לב: בכל שקופית במצגת להעברה בכיתות יש הערות מפורטות למרצים
מפגש #2
בריאות
גם במפגש זה בחרנו להתמקד בנושאים הפחות מדוברים: יציבה, שינה וחשיבות השעמום. לשימוש בטלפון השלכות בריאותיות נוספות (קרינה, פגיעה אפשרית בעיניים) אשר מדוברות לא מעט ולכן בחרנו שלא להעמיק בהן.
שימו לב: בכל שקופית במצגת להעברה בכיתות יש הערות מפורטות למרצים
מפגש #3
ווטסאפ
ההתכתבות בוטסאפ היא דרך תקשורת משמעותית (ולפעמים עיקרית) בין הילדים מחוץ לבית הספר. דיברנו, בין היתר, על הקלות שבה נוצרות אי הבנות בכתיבה, על מה אומרים ומה לא אומרים בקבוצה, למה לא שולחים תמונות מביכות לאף אחד ומה אף פעם לא נכתוב בווטסאפ.
שימו לב: בכל שקופית במצגת להעברה בכיתות יש הערות מפורטות למרצים
מפגש #4
חברות אמת וחברות ברשת
המפגש הרביעי עוסק בחברות אמיתית לעומת חברות ברשת, בצורך שלנו בקרבה אנושית ובקשר אמיתי, ומדוע חברות ברשת או חברות שטחית בהתכתבות לא מספקת לנו את הצרכים הללו. בסוף השיחה נציג גם דוגמאות לזיופים באינסטגרם. השיחה מתאימה לתלמידי הכיתות הגבוהות יותר (ה’-ו’).
שימו לב: בכל שקופית במצגת להעברה בכיתות יש הערות מפורטות למרצים
מפגש מותאם לכיתות ב'
הכנה לשימוש בטלפון
“מפגש טעימות” יחיד ובו היכרות ראשונה עם המודעות לשימוש נכון ובריא בטלפון. במפגש נציג לילדים רעיונות בסיסיים באופן קליל וחוויתי המותאם לגיל. המפגש מתאים גם כשלרוב הכיתה עדיין אין טלפון חכם – נדגיש בפני הילדים שלכולם יש גישה לטלפון חכם (של הורים, אחים, חברים…) ולכן חשוב לדעת להשתמש בו נכון.
שימו לב: בכל שקופית במצגת להעברה בכיתות יש הערות מפורטות למרצים
רעיונות נוספים
מפגש מקדים להורים בזום
לפני המפגשים עם הילדים ערכנו מפגש הורים בו הסברנו בקצרה מה יהיה בפרויקט ובאילו נושאים נעסוק. היה לנו ברור שהפרויקט יכול להצליח רק אם יש המשכיות גם בבית. בנוסף, ידענו שהורים רבים לא מודעים לנושאים עליהם אנו מדברים עם הילדים או לחשיבות שלהם.
כדי לשתף את ההורים בנעשה ולהכין אותם לחוויות שהילדים יביאו איתם הביתה מהמפגשים (בתקווה!), ערכנו מפגש בזום לכל הורי שכבות ג’ עד ו’ עם הסבר קצר ותמציתי.
מצורפת הקלטת המפגש שערכנו אצלנו + ההזמנה.
הסכם שימוש כיתתי בווטסאפ
לאחר המפגשים תוכלו לערוך בכיתות סדנה ליצירת הסכם שימוש כיתתי בווטסאפ, ושם להגדיר את הכללים שהכיתה לוקחת על עצמה בדיונים בקבוצות או אפילו בצ’טים פרטיים.
הצעה: הכיתות הגבוהות יוכלו לסייע לכיתות הנמוכות לערוך את ההסכמים הללו כפרויקט שיסייע גם לאלה וגם לאלה להטמיע את מה שדיברו עליו במפגשים.
המלצה לחלוקה לשכבות
כדי להטמיע באמת הרגלים בריאים, יש צורך בחזרה על הדברים לאורך זמן. אנו מציעים לחלק את התכנית על פני כמה שנים, כדי שבכל שנה הילדים יקבלו הזדמנות להזכר בהרגלים הבריאים. הצעת הגשה:
כיתה ב’: הכנה לטלפון (מצגת מצומצמת מותאמת גיל, ובהנחה שלרוב הילדים אין מכשיר אישי)
כיתה ג’: מפגש ריכוז + מפגש בריאות
כיתה ד’: מפגש ווטסאפ
כיתה ה’: מפגש חברות ברשת
כיתה ו’: חזרה על הרעיונות הכלליים + סדנה מעשית שבה כיתות ו’ מנחות את כיתות ב’, למשל ביצירת קופסאות מנוחה לטלפונים הביתיים, או יצירת כללי שימוש בטלפון בבית (לא בזמן האוכל, לא בזמן נסיעה…)
יצירת קופסת מנוחה לטלפון
כפעילות חוויתית נוספת להטעמת הרעיונות, הילדים יוכלו ליצור קופסת מנוחה לטלפון. הפעילות יצירתית, פשוטה וללא עלות: אפשר לקשט גם קופסאות נעליים. הקופסה שהילדים יביאו הביתה יכולה לעורר דיון בנושא גם בבית בקלות.
רעיון נוסף: הילדים יוכלו להוסיף כללי שימוש שהם מציעים למשפחה האישית שלהם ולהדביק אותם לקופסה. למשל: בכל ארוחה משפחתית הטלפונים של כולם נכנסים לקופסה.
שאלות ותשובות
לא עולה. חינם.
נבקש רק שאם התחלתם את הפרויקט בבית הספר שלכם – ספרו לנו על כך בטופס למטה כדי שיהיה לנו שמח בלב. 🙂
הפרויקט יועד לילדים בכיתות ב’ עד ו’ בהתאמה לגיל (ראו המלצה לחלוקה לשכבות למעלה). עם התאמות קלות ניתן להעביר אותו גם בחטיבה ובתיכון.
הפרויקט מיועד בעיקר לילדים שכבר יש להם טלפון אישי אך גם לאלה שעדיין אין להם, הרי גם להם יש גישה למכשיר – דרך זה של ההורים או של חברים, או אפילו לטאבלט, מכשיר חכם שיוצר הרגלים דומים.
אין לנו היום דרך לשלוט באופן מלא בגישה של הילדים שלנו למכשירים חכמים. אם אי אפשר למנוע מהילדים גישה למכשיר, כדאי לתת להם כלים טובים להתמודד עם השימוש בו.
ויותר מכך – ילדים צעירים שעדיין אין להם טלפון אישי משלהם עדיין לא אימצו הרגלי שימוש שקשה לשנות והם דווקא אלה שיוכלו להרוויח הכי הרבה מהמפגשים הללו.
לא. הפרויקט בא כהשלמה לפרויקט הטלפון הטיפש.
אפשר להעביר אותו גם כשרק לחלק מהילדים יש טלפון חכם (ותהיו בטוחים שבעלי הטלפון הטיפש משחקים איתם בטלפון החכם אחרי הצהריים), או כשאתם מרגישים שמתקרב היום שבו יתחילו לעבור מטלפונים פשוטים לחכמים.
וכמובן, אפשר להריץ אותו ללא קשר לקיומם של טלפונים פשוטים.
לא. אנחנו מקבלים את הטלפון החכם כנתון ואפילו מדברים על התרומה הרבה שלו לחיים שלנו – ממידע נגיש ועד משחקים ברשת. אנו מדגישים שהבעיות נוצרות מאופן השימוש שלנו בטלפון ומסבירים שזו האחריות של כל אחד מאיתנו להשתמש בו נכון.
מקרן + מספר הורים מתנדבים או מורים שיעבירו את החומרים בכיתות וכן שעות שבית הספר מפנה עבורכם (אפשר להגדיר אותן כזמן “הורה מעשיר”) .
ואם אין מקרן, תמיד אפשר לדבר על התכנים בעל פה.
- גילינו שכשאנחנו מאפשרים לילדים לאכול תוך כדי המפגשים הם מרוכזים ושקטים הרבה יותר 🙂
- אפשר להוסיף אנקדוטות וחוויות אישיות משלכם.
- כדי להמנע מלהסתכל בטלפון בשביל לגלות מה השעה, אפשר להביא שעון.
- חסכו את הבלגן הפוטנציאלי של תחילת השיעור – כדאי להגיע לכיתה כמה דקות לפני תחילתו כדי לטפל בעניינים הטכניים של הפעלת המצגת. לפעמים גם המקרן צריך מספר דקות כדי להתחיל “להתחמם”.
אנו לא אנשי מדע ושימוש בטלפון החכם הוא לא תחום העיסוק המרכזי שלנו. לכן, החומרים נלקחו ממקורות פופולריים בעלי מהימנות גבוהה ככל שיכלנו למצוא – הרצאות של חוקרי מח ופסיכולוגים, מומחים בתחום הסלולר, הרצאות טד וכיוצ”ב.
מקורות:
- תכנים של יעל מן שחר (האיצטרובל הכחול) – חוקרת מח שעוסקת רבות בתחום ואף מעבירה סדנאות והרצאות בבתי ספר. עוד:
- “לראות את הילד הדיגיטלי” – הרצאה מומלצת!
- השפעות הסמארטפון על המח (חדשות 2)
- מסכים והפרעת קשב (פודקאסט אנשי הקשב)
- הרצאות TED:
- הרצאות מכנס “תנו לגדול על שקט”:
- תמיר ליאון – השפעת הטכנולוגיה (רדיו ארץ)
- מאמרים:
ספרו לנו
העברתם את הפרויקט בבית הספר שלכם? ספרו לנו! זה גם המקום ליצור קשר לשאלות.